Vámos Laci ajánlására tegnap kijött Lalee-hoz egy szakértő szem megvizslatni a vasat. Végignézte az autót.
2 probléma van, amiből az egyiket viszonylag könnyű megoldani, hogy elég koszos az autó. Ezt meg is fogjuk oldani, mert július 12-én viszem Opánszky Péterhez, akik egy teljes hétvégét rá fognak szánni. Kap egy finom csiszolást a lakk, hogy eltünjenek belőle a fényezés során belekerült kisebb porszemek, majd kap egy teljes polírt. Péter szerint nagy eséllyel teljesen eltűnnek majd ezek.
E mellett kap egy teljes belső tisztítást, kárpittisztítással, bőrápolással és minden jóval. És még a motortér is kap egy alapos tisztítást.
A másik probléma, hogy a futómű alkatrészek tele vannak felületi rozsdával. Ez az elején baromira meglepett minket Lalee-val, hiszen amikor megvettem szinte semmi rozsda nem volt rajta. Ami fura még, hogy az autó alja iszonyatosan saras volt, Lalee mesélte, hogy nagyon megszenvedtek vele az alvázmosó srácok és utána még ő is kapargatta picit a maradékot spaklival.
Ez a probléma azért okoz komoly fejtörést nekem, mert ez az autó használati értékéből egy fillért sem vesz le, Lalee szerint ennél még a legtöbb NC is rosszabbul néz ki, de az OT vizsgán egy gramm rozsda sem lehet. Szóval szét kéne szedni a futóművet, homokszórás, porfstés, a csavarokat meg galvanizálni. Ez mondjuk 500 ezertől az 1 millió Ft-ig terjedő költség.
Az autót bejelentettem alváz- és üregvédelemre október 25-re. 1 hétig lesz ott és sikerült olyan helyet találnom, ahol a kezelés előtt a rozsda nagy részét eltávolítják róla. ez mondjuk olyan +-200 ezer forint és akkor az autó hibátlan 10-15 évig, de nem lesz OT-s.
Ha nem lesz OT-s akkor spórolok sok százezer forintot, de el kell engednem egy álmot.
Viszont ha nem megy OT-ra., akkor nem kell annyira eredetinek megtartani. Szóval beletehetem a polcon lévő Mazdaspeed roll bart-t (ez vizsgáztatásnál gond, de most vizsgázott, szóval 2 évig no para), a Nardi Deepcorn 330-as kormányt. Maradhatnak benne a plüss NBFL ülések és akár még kaphat egy kis ültetést is, és akkor feltehetem rá a 15×7 ET35-ös RPF1-eket is.
Lalee szerint az OT faszság, ugyanakkor ne módosítsak rajta semmit, maradjon meg full gyárinak, mert úgy az igazán szép.
Elkészült az alvázmosás. Sajnos nem jött le az összes sár a karosszériáról, illetve a rozsda is jóval több, mint vártam. Szerencsére csak felületi, de OT-re nem lesz így jó.
Most megy a gondolkodás, hogy full szétszedni, homokfújni, porfesteni majd vissza, vagy lecsiszolgatni és alvázvédőzni. Felmerült a szárazjeges tisztítás is, a videók szerint csodára képes (200-250 ezer Ft)
Vagy hagyom az egész OT a francba és elkezdem használni. És akkor mehet bele a Mazdaspeed bukócső, a sperr és az RPF1 és csak le kell ültetni valami normális utcai coilover szettel…
Bár Lalee mindent megtett, de sajnos nem sikerült a ma reggeli OT vizsgára összerakni az autót.
Ennek 2 fő oka volt. Az egyik, hogy az alkatrészek beérkezése manapság már nem olyan gördülékeny, mint korábban volt (pl. a hátsó lámpa tömítések csak pár napja jöttek meg).
A másik ok, hogy sajnos a motor az újraösszerakást követően nem produkált sima járást, ami a Mestert nagyon aggasztotta. Kapott friss 100-es benyát az autó, de sajnos nem lett jobb a helyzet; a kettes hengernél valami nem stimmelt. Lalee kénytelen volt újra lekapni a hengerfejet, hogy jobban szemügyre vehesse mi a helyzet. Szerencsére nincs nagy baj. csak annyi, hogy a síkolás során a szelepek nem lettek megcsiszolva és így a kettes hengerben nem zárnak megfelelően. Így most a hengerfej ment vissza a gépműhelybe.
Amint a motor újra összeáll, mehet az autó egy alapos alváz- és motormosásra, majd polírra. Még van pár felületi rozsdafolt a futóművön, amit majd le kell kezelni és (elvileg) már készen is állunk a vizsgára.
Laleenál az autó. Sajnos nem olyan rózsás a helyzet, mint reméltem. Sok mindent talált rajta, amit meg kell csinálni az OT vizsgához. Szerencsére semmi sem vészes, illetve a kasztni – ami a legfontosabb – továbbra is full rozsdamentes, beleértve az autó alját.
Felmerült bennem, hogy hagyom a fenébe az egészet és inkább gyorsan eladom, de ezt az ötletet hamar elhessegettem magamtól.
Aztán az is felmerült, hogy csak a leglényegesebbeket csináltatom meg, ahhoz az évi 500 km-hez az is elég lenne, de nem visz rá a lélek. Inkább megkapja mindenből (legalábbis a lényegesebb dolgokból) a gyárit, mert bár semmi értelme, de mégis szeretnék OT rendszámot.
Amik el lesznek végezve rajta:
a legnagyobb probléma, hogy szivárog a motorolaj –> hengerfej tömítés csere, hengerfej síkolás, vízcsövek cseréje, olajcsere
hátsó kipufogó dob kifúj, cserélve lesz eredeti Mazdára természetesen tömítéssel együtt
szokásos váltóbot gumiharang szett csere, szintén eredeti Mazdával
Kell egy új hűtősapka
4 db új gumi fékcső, mert sajnos kirepedeztek (30 év…). Ez az egy alkatrész lesz utángyártott (kínai). 100.000 Ft a különbség, és Lalee szerint köztes minőség nincs, de sosem szokott gond lenni vele. Természetesen fékfolyadék csere is lesz, pedig a folyadékban kb. 3 év és olyan 1.000 km van
belső kárpit csere
hátsó rendszámtábla körülötti műanyag elem cseréje, mert a mostani el van repedve, fényezéssel együtt
új hátsó lámpa tömítések
első indexek cseréje
kuplungvilla gumiharang csere
Nem lesz olcsó, – majdnem egy rozsdás NB ára megy rá – de így aztán tényleg tökéletes lesz az autó.
Csináltattam már OT-t, ami mindenképpen kell, az gyári prospektus, gépkönyv, irodalom – főleg egy olyan típusnál, amivel még nemigen találkoztak. Kérdés, kétely esetén ezzel lehet bizonyítani hogy az a gyári megoldás/gyári tartozék/extra vagy nem (például felni, antenna, rádió, ablaktörlő, szpoilerek, esetünkben szélfogó, tetővászon.
Tudok kölcsönadni a nagy napra gyári Bordmappát manuállal, szervízkönyvvel, ha nincs hozzá – de gyanítom van mindened.
A facelift-es autókban már benne van. A jobb nyulvanyon van egy ledugozott csatlakozó, amire a relék mennek egy külön kabeldarabbal (ebből ágazik ki egy szenzornak a csatlakozasa), a kompresszorra 1 szál kábel, a beltéri egységre 2 meg van meg a kapcsoló.
Egy kis utánajárással sztem be lehetne kötni.
Illetve a klímábol is volt facelift ami R134-es es más a csatlakozása kicsit meg a prefacelift az R12-vel. Kopinal melyik volt?