Végül karácsony előtt megcsináltam az alváz- üregvédelmet. Két és fél napot vett igénybe, viszont ebből az első fél nap azzal telt, hogy édesapám aknás garázsbeállójából hordtam el az oda felhalmozott bútorokat és egyéb tárgyakat, majd pedig megjavítottam a garázsajtót, hogy egyáltalán ki lehessen nyitni és be tudjak állni az autóval. 😀
Amire szükség volt: aknás beálló, emelő, jack stand, drótkefe, csiszolópapír, fejlámpa, alkoholos zsírtalanító, rozsdaátalakító (RO-55), ecsetek, maszkolószalag, festőfólia, maszk, festős kezeslábas, egy szemet-arcot védő plexi, üregvédő (Sikagard 6220), alvázvédő (igazából ezt is üregvédőnek hívják de jó alvázvédelemre: Sikagard 6250), kompresszor (nem, nem olyan amitől az autó vonyít), fújópisztoly, csavarhúzók.
December 20 délelőttje:
Elvittem a kocsit alvázmosásra. Ezt követően Piliscsaba – édesapám garázsa – fele vettem az irányt. Piliscsabán a helyi önkiszolgáló autómosónál megálltam és a leendő munkám megkönnyítése érdekében a kézi mosóval jól átmostam a kerékjárati íveket és az alvázat is amennyire csak tudtam.
December 20 délutánja:
(Első és legfontosabb feladatom az volt, hogy vettem egy fenyőfát karácsonyra.) Miután elpakoltam mindent a garázsból és megjavítottam a garázsajtót beálltam az akna fölé. Az emelővel felemeltem a kocsi bal- majd jobb oldalát és első lépésként levettem a dobbetéteket elölről és hátulról is. Majd a kocsi alatt folytattam az előkészítési folyamatot. Levettem a hátsó kipufogó dobot, és az alsó keresztmerevítőket. Ezeknek a leszerelésére azért van szükség, hogy könnyebben odaférjek az alváz minél nagyobb felületéhez. Aztán hirtelen este 11 lett, úgyhogy édesapám autójával hazaindultam Pestre.
December 21.:
Délelőtt 11 magasságában kezdtem a munkát. Ez a nap is még az előkészítésről szólt. Rozsda után kutattam. Hál’ Istennek nem nagyon találtam. A két küszöbvégnél volt kis felületi rozsda, a difi háza elég rozsdás, hátsó merevítő rudakon volt kis felületi, és icipici volt hátul a futóművet tartó elemnél (hátsó bölcső a neve?).
Ezeken kívül eléggé egyben van az alja:
A “rozsdás” részeket drótkefével és csiszolópapírral fémtisztára csiszoltam, majd nyakon kentem rozsdaátalakítóval (RO-55).
A diffihez nem nagyon fértem oda drótkefével úgyhogy azt hanyag módon csak leecseteltem rozsdaátalakítóval úgy ahogy volt. Itt nem voltam olyan alapos… De kinek jutott eszébe kékre festeni azt a diffit?! 😀
Amíg a rozsdaátalakító dolgozott addig egy erősebb kefével végig sikáltam a sárvédőíveket és az egész alvázat, hogy az alvázmosás(ok) ellenére fennmaradt piszkot eltávolítsam. Majd benzines zsíroldó szerrel végig ecseteltem a sárvédő íveket és a kocsi teljes alvázát, hogy semmi szennyeződés/zsír ne maradhasson rajta. A Gyári alvázvédőt nem szedtem le, mert szerintem nem baj ha az ott marad és továbbra is védi a felületet.
Ez után pepecseltem a maszkolószalaggal és minden csavart, és részt lemaszkoltam, amiket nem szerettem volna nyakon lőni alvázvédővel.
Ezt követte a rozsdaátalakítóval lekent felületek újra csiszolása. Elvileg ezt érdemes visszacsiszolni a felületről miután kifejtette a kívánt hatást. És itt tartottam annál a pontnál, hogy az autó fel van készítve az érdemi részre, tehát az üregvédő, majd pedig az alvázvédő felvitelére. Még festőfóliával körbe takartam a kocsit, mert azt tanácsolták, hogy ezt mindenképp tegyem meg annak érdekében, hogy az alvázvédő ne üljön meg mindenen ami a garázsban található. De má’ megin’ este lett, úgyhogy hazaindultam. Amúgy sem árt ha még egy éjszakát hagyom pihenni, tovább száradni a kocsit.
December 22.:
Ezen a reggelen úgy keltem, hogy MA BE KELL FEJEZNEM MINDEN MUNKÁT a kocsival, mert már nagyon közel van a Jézuska és rá is fel kell készülni. 😀
Korán reggel édesapám karosszéria lakatos cimborájánál kezdtem a napot, aki kölcsön adta azt a kompresszorral használható pisztolyt, aminek a segítségével profi módon fel lehet vinni az alváz- üregvédelmet. Még egyszer alámásztam a kocsinak, hogy ellenőrizzem a lemaszkolt részeket és megtervezzem, hogy hogyan is fogok haladni.
Az üregvédelemmel kezdtem. Ez volt a könnyebb rész. Minden üreget úgy tele fújtam ahogy nem szégyelltem. Mint utólag láttam, sok helyen eléggé túl is fújtam, mert nagyon sok folyt vissza az üregekből. De annyi baj legyen.
Ezt követően felkészítettem magam az alvázvédelemre. Festős kezeslábas, maszk, plexi, fejlámpa.
A fejlámpa minden szerelésnél nagyon jól jön, csak ajánlani tudom. A plexi pedig…. Sajnos nem csináltam róla képet alvázvédelem után, de tele volt viasszal, ami mind az arcomon landolt volna, ha ez nincs. Szóval hasznos! 😀
A pisztoly használata előtt a szaki elmondta, hogy a ravaszt ne húzzam mindig 100%-kkal, hanem csak ilyen 40-50%-kkal, mert úgy fogja szépen felvinni a viaszt a felületre. Majd hozzátette, hogy rá kell érezni, de nem lesz gond. A kocsi hátuljánál kezdtem az alvázvédő felvitelét. Az alváz 1/3 részénél tartottam amikor elfogyott az alvázvédő, amit elvileg az egész kocsira kellett volna felvinnem. 😀 Szóval a kocsi hátulját durván túl locsoltam a viasszal, de hát ez van, ha elsőre próbálkozik az ember.
Mintha valaki nagyon örült volna a rozsda nélküli alváz látványának… 😛
Mivel elfogyott a viaszos alvázvédőm, ezért gyorsan elszaladtam a még éppen nyitva levő Pilisvörösvári Bárdi autóba, ahol hála az égnek volt pontosan ugyan ilyen Sikagard 6250, úgyhogy vettem egy újabb flakonnal és szaladtam is vissza a kocsi alá. Tanulva az első flakon szétfújkálásából, felidéztem a karosszéria lakatos tanácsát a fújópisztoly használatával kapcsolatosan és a továbbiakban annak megfelelően használtam. Lássatok csodát, igaza volt! 😀 Úgyhogy az autó maradék részére már értelmesebb mennyiségű viaszt sikerült fújnom. Azért továbbra sem spóroltam.
Ezt követően pedig egy műanyag edényt és egy ecsetet ragadtam magamhoz. És a kényesebb részekre ecsettel vittem fel a viaszt. A kerékjárati íveknél, az alsó futóműalkatrészeknél és az első nyúlványokra mindenhol ecsettel kentem fel a viaszt. Nem fotóztam mindig mindent, de pl ez az egyik sárvédőív:
A művelet után eltakarítottam a kölcsönkapott pisztolyt és visszavittem a jogos tulajdonosának. Addig volt ideje száradni a cuccnak.
Kezdett megint erősen délután lenni, de már nem volt sok hátra. Gyakorlatilag már csak a maszkolószalagok leszedegetése, levett alkatrészek (alsó merevítő, dobbetétek, hátsó dob) visszaszerelése, kocsi leengedése és az elpakolás volt hátra.
Szóval most ilyen elég szexi lett a kocsi alja. Nekem legalábbis nagyon tetszik!
Tudom, kicsit hosszú lett a leírás, de a munka is hosszú volt.
Pénteken fejeztem be a munkát. Elvileg szűk 2 óra száradási idő után lehetne már használni az autót, de én kedd reggelig a garázsban hagytam, ha legyen ideje megszáradni 😀
Mindenkinek kellemes karácsony utáni pihegést és maradék bejgli majszolást kívánok 😉
Nem sok minden történik így a hideg beálltával. Nagyjából egy hónapja be sem indítottam az autót. Majd karácsonykor hazamegyek vele a családhoz (kemény 25 km).
Annyi fejlemény van, hogy a menő rx8 váltógombomat újrabőröztettem, hogy a nagy unalomban történjen is valami 😀
A következő karbantartási cselekményem pedig egy alvázvédelem lesz. Nem akartam a klasszikus fekete bitumenes megoldást választani, mert egyrészt hallok róla nem olyan pozitív dolgokat, másrészt a viaszos bevonat nekem szimpibb. Így berendeltem az ehhez szükséges eszközöket. (drótkefe, csiszolópapaír, rozsaátalakító(korant), ecset, maszkolószalag, viasz alapú alvázvédő).
Tervem szerint ezt az ünnepek alatt meg is csinálom a kocsin. Szurkoljatok 😀
Volt időm szanaszét vágdosni több mint 3 órányi nyers videóanyagot, úgyhogy a hónap eleji Mátra-Bükk túráról készítettem egy videót, amit a csúszkálásra hegyeztem ki. Fogyasszátok egészséggel. 😉
A csapattal hétvégén körbejártuk a Mátrát és a Bükköt. Az idő csöpögős, esős őszi volt. Ez ősszel teljesen elfogadható. Szombaton és vasárnap is vizes úton mentünk, vasárnap egy jó adag esővel fűszerezve.
A jól összeszokott társaság:
Most is vittünk walkie-talkie-t, ami nagyon áldásos segítség. Sokkal kevesebb rizikót kell vállalnunk 1-1 előzésnél, mert a már elől haladók folyamatos tájékoztatást adnak nekünk a forgalomról.
A vizes, esős idő ajándékaként egyébként viszonylag gyér volt a forgalom, úgyhogy nagyjából a saját tempónkat autózhattuk végig. A vizes körülményekre tekintettel nem kell óriási sebességre gondolni, inkább csak olyan laza, óvatosabb örömautózás volt. Főleg vasárnap.
A színes őszi táj viszont ezerszeresen is kárpótolta a hiányzó kanyarsebességet. Eszméletlenül szép volt.
Akár egy “mx5 generations” összehasonlító tesztet is forgathattunk volna:
A vizes, avaros és szinte teljesen üres hegyi utat kihasználva azért volt mit gyakorolgatnunk. Tök szépen és óvatosan lehetett játszani az autókkal. A vasárnapi esőnapot olyan szinten élveztem, hogy az elképesztő. Hegynek lefele óvatosabbak voltunk, de fölfele (a biztonságosabb irány ilyen játékhoz) szét ökörködtük az utat. Itt egy mátrai szakasz: https://www.youtube.com/watch?v=bVPuUYrQvhY
Időközben berendeltem egy viasz alapú alvázvédő szert, amit még a hó megérkezte előtt fel szeretnék nyalni a kocsi alvázára.
Ma délelőtt ismét a Red Sun Sercive-ben vendégeskedtem.
Aznap amikor Jugo megcsipszőte a kocsimat Ecutek segítségével, akkor nagyon meleg volt (30-35 fok). Ezért a beszívott levegő hőmérséklete magasan az átlagos, illetve az ideális hőmérséklet felett volt. Nem tudta úgy belőni az előgyújtást ahogyan szerette volna, mert kicsit nagyobbat kért a kocsi mint az ideális. Ezért abban maradtunk, hogy egy enyhébb napon még visszatérek hozzá egy finomításra. Ma kellemes 20-22 fok van, úgyhogy ezen is túlestünk.
Ezen felül pedig mivel anno 95-ös benya volt a kocsiban, ezért nehézkes lett volna neki a “nagy programot” szépen finomhangolni. Úgyhogy ezúttal 100-assal mentem hozzá így a “nagy programot” is belőtte.
Kb 2 óra volt ez a második kör. Nyilván van benne placebo, de érzésre most sokkal szebbet megy 100-as “nagy program” alatt az autó, úgyhogy boldogság van.
Hazafele piros lámpától piros lámpáig váltogattam a 95-ös és a 100-as program között. Egészen határozottan érzem a különbséget a kettő között!
És akkor, hogy egy kis rossz hír is legyen: tegnap kaptam egy brutál nagy kavicsot a szélvédőmre. Olyat szólt, hogy rendesen beparáztam. Az eredménye egy óriási kőfelverődés lett.
Reggel egy szélvédősnél kezdtem a napot. Azt mondták, hogy egyrészt tök nagy a sérülés, úgyhogy a javításra 25-30k az ajánlatuk, másrészt, hogy valószínűleg repedni fog ha hozzányúlnak. Szóval azt tanácsolják, hogy egyből szélvédőcsere legyen, ami 65-70k. Majd hozzátette a szakember, hogy ő így hagyná. Amíg tovább nem reped addig használjam nyugodtan. Mondom kösz a szaktanácsadást báttya. 😀
Bántja a szemem, de lehet hogy még tavaszig/amíg tovább nem reped meghagyom így, aztán kap egy újat a francba. Mókás, hogy ez már a harmadik szélvédő cserém lesz mx5-ökkel…
Köszi a korrekciót. Ezek szerint valóban nem a Ford fejlesztette. Ez egy kicsit boldogabbá tett, bár konkrétan semmi jelentősége a dolognak. 😀
Hétvégén óriási upgrade-k történtek az autómmal!!!444!!NÉGY!!4
A csomagtartó ajtajának és a kasztninak a találkozásánál van egy kéder. Ez a jó 16-17 év alatt kicsit elfáradt és 2 helyen kezdett szétmállani. Nem drasztikusan, sőt funkcionálisan talán még jó is lenne. De zavarta a szememet.
Ezért beszálltam egy IL-es rendelésbe és berendeltem egy gyári cseredarabot. (Igen, az a flakon motorolaj is genuine Mazda) 😀
De ha már IL rendelésbe szálltam és felesleges dolgokra költöttem, akkor már rendeltem egy szintén gyári Mazda Door bushing párt is. Eddig Strongflex/Powerflex (nem tudom melyik) poly bushing volt a gyári helyén, ami ugye racsébb, és minden bizonnyal SOKKKKAL merevebbé teszi a bódét… De cserébe én nem tudtam úgy beállítani, hogy ne legyen nehéz nyitni-csukni az ajtókat. Eszméletlenül zavart. Mínusz egy verseny mod… Hát a végén még felnőtt ember lesz belőlem.
Sorry az offért, meg nem mintha számítana, csak annyian tudják így, de pont fordítva van 🙂 Mazda fejlesztés az MZR motor, és a Ford is használta Duratec néven, nem pedig fordítva.
Kakucs-Ringen töltöttem a szombati napomat. Nem autózással, de azért ott rontottam a levegőt egész nap.
Délután, mikor a nép már elment a pályáról, gyorsan felszaladtunk 6-8 percre mi is örömautózni egyet Mátéval. Persze pályára gurulás előtt szigorúan melegítettük a kényes Ford motorokat, illetve én az első körökön nem is nyúztam még, hagy érje el az üzemi hőmérsékletet mind a víz, mind pedig az olaj.
Ezt követően nagyjából 4-5 kör élményautózás következett. VÉGRE!
Gyakorlatilag egész évben nem sikerült eltalálnom versenypályára, ilyen olyan ééés amolyan okokból kifolyólag. Persze, mind csak kifogás…. (Elfogyott fék, check engine-k sorozata, más program, ez-az)
Az autó nagyon jó, végre merem használni is. Sajnos utcai gumival voltam, ami egy 7 (!!!) éves Michlein szett. Ezzel vettem. A videón is látszik, hogy nagyon csúszkál, sajnos nincs tapadása az abroncsoknak. Pedig minta még valamennyi lenne rajtuk… Szerintem korukból kifolyólag túl kemények már ahhoz, hogy tapadjanak.
Plusz a futómű beállításra néznék rá, mert szerintem nem tökéletes. Valószínűleg a híresen jó minőségű közút hálózatunknak is köszönhetően kicsit elállítódott az idő során.
Szerintem alapvetően le kéne szerelned az egyik kereket, megnézni, hogy valóban bilstein gátlód van-e (sárga színű, innen könnyű felismerni), majd ellenőrizni, hogy milyen rugód van. A rugón levő cikkszám/akármi alapján beazonosítani a rugó típusát és megtudni, hogy az mennyit ültet az előírás szerint. Innen már tovább lehet menni. Ha valóban gyári bilstein gátló-gyári rugó kombód van, akkor szerintem minimális különbségnek kéne lennie a sima gyári futómű magasságához képest. Azt gyanítom, hogy Neked gyári rugó helyett esetleg Eibach vagy hasonló ültetőrugó kerülhetett a kocsidba. Azok típustól függően 3-4cm környékét szokták lejjebb dobni a kocsi hasmagasságát.
Ha ezekkel nem szeretnél bajlódni, akkor pedig gyere el holnap 9:00-9:30 magasságában az esztergomi tesco parkolójába egy mérőszalaggal. Ott lesz gyári magas nc és össze tudod mérni a kocsikat. 🙂
Egy utolsó kérdés, mert nem akarom spam-melni a kolléga oldalát: A gyári Bilstein-es ültetés az mennyit ültet a szériához képest? Ezt tudnom kellene, hogy kiválasszam a megfelelő Tein-t. Ugyanis a 3rd party szetteknél megadják hogy a szériához képest milyen tartományban ültet (pl -2cm-től -7cm-ig) tehát ha az enyémen jelenleg fennlévő is 2 centit ültet, akkor ezt a Teint-t hiába veszem meg, nem tudok emelni vele semmit.
Jó ez a halmazelméleti filozofálás.Nyilván ízlésről és pofonokról… De nagyon másként hangzik,főleg szeretett játékunkról,hogy legrondább vagy legkevésbé szép. Nagyon jók az írásaid,tulajdonképpen nincs is más értékelhető a fórumon. LIKE !
Szerintem az állítható futómű a legjobb út. Nyilván a legdrágább is (a felhajtó átalakítása után). 😉
Állítható futóműből pedig olyat kell venni amire igényed van. Tein-ből is van “alsópolcos” és “felsőpolcos” kategória. Én ha a márkán belül kéne választanom, akkor a Flex-Z típust javasolnám. Az még élhető utcai használatnál is, de ha versenypályára tévedsz az autóval, akkor ott sem fog csalódást okozni. Ha csak a magasság állítgatása a cél, akkor tökéletes lehet a Street Basis típus is. BC Racing futóműveit is dicsérik, ott is ugyanígy több típusból tudsz választani. Ha nagyon sok felesleges pénzed van ilyesfajta játékra, akkor az Öhlins Road and Track típusát is nagyon istenítik. Igazából árban határ a csillagos ég. Ahogy írtam azt kell kitalálnod, hogy Te mire használod az autót és a felhasználási módhoz igazítani a futómű vásárlást.
Gyárilag tényleg bután magas az összes mx5. Az ültetőrugónak pedig pont ez a hátránya, hogy lejjebb dobja X cm-el és kész. Nem lehet hangolni saját szájíz szerint.
(De ennek a témának a tovább boncolását egy új topic-ban kellene folytatni.) ;)c
Gyula, az NC1 is nagyon szép autó, de az mx5 palettában (szerintem) a legcsúnyácskább. Tehát ha mint autó nézzük (nagy halmaz), még mindig magasan a nagyon szépek között van, ha mint MX5-öt nézzük (kis halmaz), akkor viszont szerintem nem olyan szép. Nyilván ez ízlés kérdése.
Új vagyok még MX5-ös körökben, egy kis segítséget szeretnék kérni:
Egy hete vagyok boldog tulajdonosa egy 2006-os NC-nek! 🙂 Fullos a kicsike, Revolution felszereltség, gyári ültetés és Bilstein (ha hinni lehet az előző tulajnak, de jó arcnak tűnt). A gondom pont az ültetés, mert bár rohadt jól néz ki és kezesen is fordul, sajnos annyira alacsony, hogy nem tudok beállni a házunk alatt lévő garázsba, mert lekoppan az alja a lehajtón. 🙁 Ezelőtt egy GT86-om volt, az simán lefért, de az MX5 sajnos nem. Nyilván nem akarom kint hagyni a kertben vászon tetővel, keresnék valami megoldást:
A legkézenfekvőbb az ültetés megszűntetése lenne, de ehhez tudni kellene hogy a gyári Bilstein és rugó a széria NC-hez képest mennyit ültet? Mert ha kicserélem mondjuk egy állítható TEIN-re, lehet hogy az picit magasabb tud lenni mint a mostani… Van esetleg más bevált gyártó? Ha egy mód van rá, azért szériát nem szertnék…
Gondolkodtam magasabb gumin is, mert a Hacsiról maradt néhány 215/45R17-em, ez elvileg 9mm-el nagyobb átmérőt ad, teháét 4,5mm emelést. A méret talán nem lenne ördögtől való, pár YT videó alapján az amcsi kocsikat ilyennel is szerelték. Persze attól még beleérhet a dobba, úgyhogy ez se tuti…
Vagy a felhajtót alakítom át, de az meg csillagászati összeg lenne, ráadásul az se biztos, hogy kihozható belőle az MX5-kompatibilitás…